Kokoonnumme 27.6. kello 11.45 Fabianinkadun ja Yliopistonkadun risteyksessä, josta liitymme puolenpäivän jälkeen itse Pride-marssille. Marssimme osana kulkueen ensimmäistä blokkia. Lähtö on siis hyvin pian kahdentoista jälkeen, eli olethan ajoissa paikalla. Blokin järjestävät Trans ry ja Aurora Helsinki.
Suomessa transsukupuolisten hoito on keskitetty Helsinkiin ja Tampereelle sukupuoli-identiteetin tutkimuspoliklinikoille, joita kutsutaan transpoleiksi, ja tämän myötä lähes jokainen transihminen päätyy jossain elämänsä vaiheessa tekemisiin transpolien kanssa. Transpoleilla on liian pienet resurssit suhteessa hoitoa tarvitsevien määrään, minkä lisäksi henkilökunta teettää paljon turhaa työtä tutkimusjaksojen ollessa usein lainvastaisen pitkäkestoisia. Perustava ongelma on kuitenkin itse hoidon lähtökohta, jossa sinne hakeutuneen täytyy “todistaa” sukupuolensa transpolille. Todistusprosessi sisältää epäoleellisia, epäasiallisia ja tungettelevia kysymyksiä sekä epätieteellisiä testejä.
Järjestäydytään pääomaa vastaan! Helsingin työväen vappumarssi kokoontuu Hakaniementorille vappupäivänä 1.5. kello 11.00.…
Järjestämme kansainvälistä naistenpäivää edeltävänä lauantaina 7.3. perinteisen tukikeikka-iltaman Lepakkomies-baarissa, jolla kerätään varoja Naisten Linjalle. Kaikki illan tuotot lahjoitetaan lyhentämättöminä Naisten linjan toiminnan tukemiseen.
Naiset ovat etulinjassa kamppailussa kapitalismia, patriarkaattia ja imperialismia, sekä niiden tuottamaa sukupuolittunutta väkivaltaa vastaan kaikkialla maailmassa. Naisten oikeuksien puolustaminen ja eteenpäin vieminen vaatii vahvaa, järjestäytynyttä ja yhtenäistä liikettä. Rautatientori, 8.3. kello 13:00.
Kuluneen vuoden aikana Aurora on näkynyt ja kuulunut sekä kaduilla että lukuisissa tapahtumissa ja tapaamisissa muiden organisaatioiden ja tovereiden kanssa. Ryhmän toiminta kehittyy jatkuvasti ja Auroraan liittyikin vuonna 2025 ennätysmäärä uusia jäseniä. Nyt vuodenvaihtessa käännämme katseemme tulevaan kirkkaasti punaiseen vuoteen 2026.
25. päivä marraskuuta 1960 kolme nuorta sisarta, Patria, Minerva ja Maria Teresa Mirabal pahoinpideltiin hengiltä kotimaassaan Dominikaanisessa tasavallassa. He olivat vuotta aiemmin perustamassa ja tukemassa vallankumouksellista vasemmistolaista liikettä, mikä oli maan silloiselle diktaattorille riittävä syy murhaan. Vuosituhannen vaihteesta alkaen tuo nimenomainen ajankohta on julistettu kansainväliseksi päiväksi naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamiseksi.
Kun oppositiopuolueetkin sitoutuvat velkajarruun, on selvää, ettei mikään määrä taktista äänestämistä voi jatkossa korjata suomalaisen talouspolitiikan linjaa tai estää tulevia leikkauksia. Meidän täytyy muodostaa voimaa niin työpaikoilla kuin kaduillakin vastustaaksemme elämiemme kurjistamista.
Eduskunta palaa syyskuun alussa kesätauolta – on meidänkin aika ryhtyä toimiin. Nähdään Esplanadin puistossa lauantaina!
Saksalainen 24-vuotias muunsukupuolinen antifasisti Maja T. aloitti nälkälakon 5. kesäkuuta unkarilaisessa vankilassa, jossa häntä on pidetty eristyksissä kesäkuusta 2024 lähtien. Nälkälakko on protesti epäinhimillisiä vankilaolosuhteita ja poliittisesti motivoitunutta oikeudenkäyntiä vastaan. Majaa uhkaa jopa 24 vuoden vankeusrangaistus maassa, jonka vankilaoloja on toistuvasti arvosteltu esimerkiksi EU:n ja Amnesty Internationalin toimesta, ja jossa seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen asema on jatkuvan hyökkäyksen kohteena.